Thursday, 29 November 2012

Projek Pantai Timur 2012

Assalamualaikum w.b.t..

Projek pantai timur adalah projek penghantaran buku ke pusat-pusat pembelajaran di Kota Bharu, Kuala Terengganu, Kerteh Dan Kuantan. Projek ini merupakan projek yang ke-3 untuk tahun 2012. Jadi, Sayhye takkan lepaskan peluang untuk mengenali Tanah Semenanjung dengan lebih dekat lagi. Dah tua-tua camni baru nak belajar mengenali negeri-negeri dalam Malaysia. Selama ni Sayhye tak berpeluang langsung. Apalah yang sayhye sibukkan sangat.

Hari Pertama
Dihabiskan untuk perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu. Tetapi tiba sahaja di Kota Bharu pasti tidak ketinggalan untuk mencari nasi kerabu. Sempat juga pada malam hari unutk singgah di 'Wakaf Che Yeh'


Pemandangan dari kamar Renaissance Hotel Kota Bharu

Hari Kedua

Selamat Pagi Kota Bharu
Baiklah mulakan hari kita dengan pemandangan yang tercipta indah buat tontonan sekalian manusia dari Pencipta-Nya.

Pantai Bisikan Bayu


Selesai segala kerja-kerja di Pusat Pembelajaran KB maka berangkatlah kami ke Kuala Terengganu. Dalam perjalanan ke Kuala Terengganu kami memilih untuk menyusur sepanjang pantai Negeri Kelantan dan Terengganu. Keindahan yang tidak terucap Allah ciptakan buat bumi Malaysia.

Hotel Tanjong Vista
Sepanjang perjalanan juga tidak lekang dengan gerai-gerai keropok ikan yang pelbagai jenis. Antaranya keropok lekor, keropok losong dan macam lagi. Kadang-kadang lain tempat lain nama tetapi benda yang sama. Tetapi yang paling sedap sayhye makan di 'Keropok Lekor Mengabang Tapah' . Keropok dia besar dan isi ikan yang memang terasa. Puas hati betul.Tiba di Hotel agak lewat kerana sesat di bandar Kuala Terengganu.


Pantai Batu Buruk
Walaupun lewat ia tidak mematahkan semangat kami untuk singgah di Pantai Batu Buruk. begitu ramai sekali pengunjung di Pantai Batu Buruk dengan pelbagai aktiviti.

Pemandangan awal pagi dari kamar bilik arah lautan

Seawal pagi bangun untuk melakukan aktiviti yang telah dijadualkan. Kami bersiap-siap untuk ke UNISZA bagi proses penghantaran buku.Wah segarnya. Bila lagi nak dapat peluang macam ni.


Pemandangan hadapan kamar
Hotel kami bersebelahan dengan Hotel Grand Continental


Pemandangan arah bandar

 Pemandangan bandar macam biasa la kan.. kiki~ (^_~)v



Perpustakaan Awam Negeri Terengganu
Dalam perjalanan ke UNISZA secara tidak langsung ternampak Perpustakaan Awam Negeri Terengganu. So, memang tidak akan lepaskan peluang laa~~ Harus dilawat, tetapi wajiblah selesaikan yang penting dulu.. Ayuh..!!


Kompleks Muzium Negeri Terengganu
Haaa yang ini memang tiada dalam perancangan. Entah macam mana setelah selesai segala proses penghantaran boleh tersesat pula ke sini.. Fuh memang tidak boleh lepaskan peluang. Let's gain a knowldege about Terengganu



Reka Bentuk yang menakjubkan

Seriously, rase macam zaman Hang Tuah la pulak. design bangunan die menakjubkan. Ciri-ciri kemelayuan memang terterap pada rekabentuk bangunan. Tetiba rasa nak menari-menari tradisional zaman-zaman Hang Tuah yang selalu kita tengok dalam TV tu..hikhikhik~~

SayHye and My Boss, Cik Ita (^_~)v
Tiket Masuk
  
 

















Seharian memang habis kami lawat tempat-tempat yang menarik di Terengganu. Dan tidak lupa makanan-makanan di Terengganu juga harus dicuba seperti Nasi Minyak, Nasi Kerabu, Keropok Losong, Makanan laut dan macam-macam lagi..

Hari Ketiga

Hari untuk menuju ke arah Kuantan. Sebelum tiba di Kuantan kami perlu singgah di Pusat pembelajaran Kerteh. Kami masih memilih persisiran pantai sebagai laluan kami.


Keropok Lekor 008 Kelulut
Tidak akan melepaskan peluang untuk singgah di sini membeli keropok ikan. Disebabkan ader yang recommended, jadi memang patut singgah. Tapi kedai ni selagi tidak pukul 9.15am dia tidak akan layan walaupun lagi 5minit jew lagi. 
 
Keropok Lekor 008 Kelulut
 That's why kereta penuh tunggu di depan kedai. Berkemungkinan orang tempatan. Tetapi lewat 5minit pembeli mulai ramai.

Pantai Kelulut
Sementara menunggu kedai keropok lekor itu buka, maka ayuh lah kita menikmati keindahan pantai yang terbentang luas buat tontonan mata. Waaaaaaaa sayaaaa sukaaaaaa Lauuuuuuuut.!!

Pantai Kelulut

Lupa la nama Pantai ni.. Dalam perjalan ke Kuantan, Pahang singgah sebentar. (^.^")v

Rehat sebentar Vistana Hotel, Kuantan 

Cuci mata menghayati keindahan ciptaan Maha Pencipta Teluk Chempedak


Teluk Chempedak


Teluk Chempedak


Teluk Chempedak


Teluk Chempedak
Alhamdulillah aku diberi peluang dalam menjelajahi negara tercinta ni  yang penuh tempat-tempat menarik. Di sinilah lahirnya sebuah CINTA..

Sekian, assalammualaikum. v(^.^)v

Tuesday, 16 October 2012

Lipatan Nostalgia

Assalamualaikum..!!

Setelah sekian lama berdiam diri akibat kesibukkan yang tidak dapat dielakkan.. Tapi sayha gagahkan juga walau masa sedetik cuma untuk menulis entry ni.. Sayha tersangatlah rindu pada kengkawan bersusah senang bersama dahulu.. Tapi kehidupan harus diteruskan,, dan tinggalkan segaLanya sebagai lipatan kenangan.. Seronok sangat dapat melihat kengkawan yang berjaya mencapai cita-cita mereka, bahagia disisi orang tersayang dan etc.

Akibat Blog lama sayha sudah tidak boleh digunakan lagi.. so terpaksa kutip balik gambar dari kengkawan yang tagged sayHye di FB.. mintak ampon deh..!! Mau buat koleksi di sini.. (^^,)


Kenangan di UiTM Segamat (final year)

UiTM Puncak Perdana Classmate
Public Relation Project @ JeleBu

Singapore Trip Class


Class Project @ Kuala Kangsar

Singapore Trip class

Kelas Bahasa Arab

Lee Wee Nam Library, Nanyang Technological University, Singapore

Kelas Metadata, UiTM Puncak Perdana















































































































































Singapore Trip Class

























 Kenangan yang tidak terucap banyaknya.. Segala penat lelah,, pahit manis bersama.. Seriously rindu sangat pada korang semua.. jika ada masa terluang harap dapat roger and hangout balik..!! Mintak halal yer segala gambar yang sayha ambil ni.. Yang baik tu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang lemah daripada diri sayha sendiri.. (^^,)v

Tuesday, 10 April 2012

Rahsia Berpuasa

Assalamualaikum...

Sudah dua hari aku berpuasa sunat akibat daripada selera makanku yang semakin berkurangan. Lebih baik kiranya kita berpuasa bagi menambah amal yang tidak seberapa cuma ini. Tetapi dalam masa dua hari ni, letih betul aku berpuasa. Hendak dikatakan tidak makan, aku bersahur setiap pagi.  Aku mula mencari apa permasalahan yang membuatkan kita letih ketika kita berpuasa dan diet yang seimbang ketika menghadapinya. Dan ini hasil yang aku dapat:

Puasa yang berjaya dari segi kesihatan melalui tiga fasa iaitu:-

·  Fasa pertama (dua hingga tiga hari)

– Perut lapar, badan letih dan cepat marah (kadar glukos dalam darah rendah).

Pada fasa pertama inilah orang berpuasa terasa amat terduga dan paling susah hendak dilalui. Ini kerana pada masa ini, badan belum terbiasa dengan keadaan perut kosong dan rutin baru yang diamalkannya.
·  Fasa asidosis. (tiga hingga 14 hari)

– Kurang selera makan, nafas berbau, lidah menjadi ‘putih’ atau ‘berdaki’, badan lesu.

Fasa ini tidak berapa terkesan sebab cara puasa yang diamalkan ialah puasa separuh masa dan makan minum separuh masa. Jika kita terlalu sedikit makan, fasa ini akan dikesan dengan nyata.
·  Fasa ketiga (14 hari hingga akhir puasa )

– Lidah jadi bersih, nafas hilang berbau, selera makan baik, tenaga mula pulih dan kadar glukos kembali normal.

Pada fasa ini, mental, emosi dan badan semakin ‘optimum’ dan anda menjadi seperti orang baru.

Keadaan puasa begini hanya dicapai oleh mereka yang benar-benar mengawal makan dan minum supaya proses ‘asidosis dan ketosis’ dalam badan berjalan lancar.(Source: http://tayibah.com/eIslam/puasasihat.htm)


Masyallah.Maka terjawablah segala persoalan aku selama ini. Bahagian yang aku paling gemar ialah ketika di fasa 3. Ini kerana aku rasa seperti tenaga baru masuk kedalam diri ini. Badan kita rasa segar amat. Subhanallah. Setiap apa yang dituntut olehNya memang terdapat pelbagai hikmah.. Selain berpuasa dibulan Ramadhan ynag tentunya wajib bagi kita, marilah kita mengamalkan puasa sunat yang juga terdapat pelbagai hikmat di dalamnya terutama pada kesihatan kita. Insyaallah. Yang baik itu datang daripadanya, dan yang lemah itu datang daripada diri saya sendiri..wasalam.